Nu är förberedelserna i full gång. 1:a Juni bär det iväg på tre månaders segling till Grekland
Hej!
Det börjar dra ihop sig!!!
Mindre än två månader kvar till ”Kasta loss” hög tid att börja med finplanering.
Själv är jag mycket motiverad, familjen börjar fundera över var dom lämpligast ska hoppa på.
Själv har jag inhandlat 10 kilo kartor och Waterpilots som täcker hela vår färd från Damnark till Grekland.
Köpt in ett dataprogram , SeaMax med världens alla kartor som även innehåller tidvattenberäkning och möjlighet att lägga in Gribfiler för väderprognoser, ser mycket bra ut!
Startat upp en resdagbok på http://www.resdagboken.se/
Inloggning:
Resans namn: Till Medelhavet mot medelåldern
obs! i statusrutan ska ni markera planerad
För en månad sedan fick Kerstin och jag en trevlig innehållsrik och värdefulla kväll med Barbro och Lars-Olof Nordin som seglade Umeå- Alicante ifjol.
Båten står på Varv i Svinninge, Stockholm, Åkersberga, där genomförs nu:
Genomgång och reparation av köl, bottenmålning med fartygsfärg som pallar för Medelhavet, installation av extra förbrukningsbatteri, ny Sprayhood, fler stuvfack, Flytt av inverter, installation av Navtex, extra diselfilter, genomgång av rigg, kikhålsbesiktning av gummibälg till S-drev, byte av olja i S-drev, reparation av toalett, installation av fjärrkontroll för motorvinsch till ankare i fören. Byta till LED-Ljus i lanternor och innerbelysning
Under vintern har seglen varit hos Gransegel för översyn och reparation, bland annat försett Genuan med UV-skydd.
Köpt en livflotte.
Kvar att fixa är bland annat.
Detaljplanera för alla oss som ska åka med
Internationellt certifikat för Fritidsbåtar
Båtförsäkring som täcker resa till Medelhavet.
Köpa flaggor till alla länder vi ska angöra
Masta på
Tvätta, städa och vaxa båten
mm.mm.
Beträffande detaljplaneringen har jag stora huvudbryer……
Vi kommer att ha svårt att veta exakt när vi anländer till olika hamnar.
Blir vi fler än 4 måste vi sova fler än en i hytten.
Lovar man att följa måste man hålla det, backa ur när det är några veckor kvar skapar stora problem ifall man måsta hitta ersättare med kort varsel.
Hur löser man det ekonomiska?
Här kommer några tankar från mig beträffande lösningar:
Vi utser några större städer som ”noder” därifrån får man ta sig med tåg/buss ut till aktuell hamn (beroende på var vi befinner oss)
Sova flera i hytten, har stämt av med några inkl. mig själv och ingen tycker att det är ett problem ifall vi några nätter måste dela hytt med någon.
Beträffande ekonomin så är mitt förslag att jag står för alla kostnader för båten.
Vi gör en ”GK” Gemensam kassa och delar på kostnaderna för Mat och förbrukning såssom, hamnavgifter, drivmedel, gasol, vatten, mm.
När man tackar ja att deltaga, lovar man också att sätta in motsvarande 200:-/dom antal dygn man vill vara med. (T.ex. ska jag segla mellan La Coruna och Gibraltar cirka 14 dagar, då sätter jag in 2800:-) Pengarna kommer inte att motsvara faktiska kostnader men det är en början och visar att jag verkligen vill vara med.
Nästa stora utmaning som utflykter av denna kaliber utsätts för är slitningar inom gruppen, inget stort problem för korta seglatser. För vi som seglar hela eller stora delar av sträckan kan det bli ett problem, ska bli intressant att se hur vi löser det.
Har ni ingenting för er under kristihimmelsfärdshelgen är ni inbjuden till påmastning och picknick i Stockholmsskärgård.
Har ni några tips hur jag ska tänka eller någonting jag glömt, maila eller ring!
Skepp Ohoj!
Umeå 2009-04-07
Thomas Karlsson